Uitstekend klassikaal onderwijs én onderzoekend leren
Stel je een school voor waar onze kinderen ‘gewoon uitstekend’ leren lezen, schrijven en rekenen in de eigen groep. Daarnaast werken kinderen samen met leerlingen uit andere groepen - groepsdoorbroken! - aan onderzoeken waarin hún vragen over de wereld centraal staan. Bijvoorbeeld: hoe ziet je brein eruit als je dyslexie hebt? Hoe werken vulkanen? Wat kunnen we doen aan klimaatverandering? Leerkrachten geven de kaders aan, daarbinnen is er vrijheid om te ontdekken wat het betekent om op deze wereld, in deze samenleving te leven. We schuwen urgente, complexe vraagstukken niet, bijvoorbeeld over vluchtelingen, milieu en voedsel. Op hun zoektocht naar informatie en betekenis ontdekken kinderen hoe de wereld werkt, wie zij zelf zijn, wat ze te bieden hebben en wat anderen hen te bieden hebben. Kinderen leren onder andere samenwerken, presenteren, creatief en kritisch denken en ze worden ICT-wijs. Onderzoekend leren gebeurt op speciale leerpleinen binnen de school en we gaan ook vaak naar buiten. Kortom: door zowel groepsgebonden als groepsdoorbrekend te werken, krijgt je kind een solide basis, een veelzijdige uitdaging en brede ontwikkeling.
“Kinderen krijgen alle ruimte om actief te leren op hun eigen tempo en niveau. Ze zijn enorm betrokken en leren met veel plezier.”