Onze kernwaarden
Eigenaarschap
“Ik wil meer techniek en natuurkunde op school, want als de ijskappen smelten, moeten wij de oplossingen kunnen bedenken.” Onze leerlingen weten heel goed wat hun aangaat, wat van hen is. Zij voelen zich eigenaar van onze planeet. Én van hun leerproces: “Ik wil zelf kunnen plannen, maar niet te vrij gelaten worden.”
Samen
“Welke koers gaan we varen en hoe gaan we dat samen doen? Hoe geef je als leerkracht antwoord op de buitenwereld die op de deur van je lokaal klopt?” Samen gaan collega’s de zoektocht aan wie ze willen zijn voor onze leerlingen. Dat is de kracht van onze koers ‘Op weg naar 2023’, want samen zijn we de Laurentius Stichting.
Groei
“Ik moest leren dat onstuitbaar optimisme niet genoeg is. Die leerschool had ik echt nodig. Ik ben nu meer van een bredere aanpak. Ik werk vanuit contact en begrip.” We zijn elkaars leerschool.
Plezier
“Wat wil ik dat mijn leerlingen leren met het spel dat ik voor ze ontwerp? Geef ik ze genoeg speelruimte en prikkels om te scoren?” Op een studiedag leren ICT-coördinatoren (leerkrachten) aan den lijve de belangrijkste les: geef me de ruimte, laat me spelen, laat het gebeuren. Ja, wij zijn van de afdeling ‘spelen’. Leer door te spelen.
Eigen
“Geloof in jezelf, vertrouw op je gevoel. Het is oké om te vallen en verdrietig te zijn, maar het gaat erom dat je opstaat, kunt reflecteren op jezelf en met die opgedane kennis doorgaat.” Zo verwoordt een collega haar omgang met onze leerlingen. Word wie je bent, je mag er zijn.
Toekomstgericht
“Wij gebruiken geen boeken met methoden. Onderwerpen als vulkanen komen in een groter geheel aan de orde: de veranderende aarde. Kinderen geven zelf aan wat ze willen leren.” Toekomstmuziek? Nee, bij ons gebeurt het.